Saas (software as a service) ondernemers zullen het met me eens zijn dat het succesvol laten groeien van hun onderneming een continue gevecht is tussen het aanbieden van standaardoplossingen en specifieke wensen en zelfs eisen van potentiele klanten om hun software als service af te nemen. En dat geldt in hoge mate voor start-ups, maar ook scale-ups hebben hier continue mee te dealen.
De succesfactoren voor een SaaS onderneming
Laten we in deze blog starten met de specifieke voorwaarden om jouw SaaS bedrijf succesvol te laten groeien:
Duidelijke waardepropositie:
Klantgerichtheid:
Flexibele prijsmodellen:
Betrouwbare Infrastructuur, beveiliging:
Gebruiksvriendelijkheid:
Effectieve marketing en verkoop:
Continue innovatie:
Goede klantenservice:
Schaalbaarheid:
Een SaaS onderneming laten groeien is dansen op het koord van klantwensen en schaalbaarheid
SaaS ondernemers herkennen dit zeker. Met name in de startup fase van je onderneming moet je veel tijd en geld investeren in productontwikkeling. Je hebt nog weinig klanten en er komt niet veel geld binnen. Je hebt eigenlijk te weinig personeel en op sommige gebieden ontbreekt de technische kennis.
Jouw SaaS product is nog niet voldoende doorontwikkeld. Klanten willen je product wel kopen, maar missen bepaalde specifieke functionaliteiten. Je houdt keurig een backlog bij van de verschillende klantwensen, maar elke keer zijn het net weer andere wensen die je niet direct kan invullen.
Schaalbaarheid is essentieel voor het succes van jouw SaaS onderneming. Voor schaalbaarheid is het noodzakelijk dat jouw product zoveel mogelijk standaard functionaliteiten biedt die aansluiten bij de wensen van zoveel mogelijk klanten. Je wil dan ook het liefst dat jouw developers continue werken een aan de doorontwikkeling van jouw SaaS product.
Als je continue ja zou zeggen tegen klanten die specifieke wensen ingevuld willen hebben, dan zijn je software ontwikkelaars continue maatwerk oplossingen aan het ontwikkelen. In diezelfde tijd kunnen ze niet werken aan de doorontwikkeling van jouw SaaS product, wat wel noodzakelijk is om te kunnen opschalen.
Om dit dilemma op te lossen noem ik twee andere belangrijke voorwaarden die cruciaal blijken te zijn voor succes van een SaaS onderneming en het gevoel een koorddanser te zijn weg kunnen nemen:
Open API architectuur:
Partnerships en Integraties:
In onze volgende blogs gaan we dieper in op wat wij met Easylink betekenen voor diverse SaaS ondernemingen, welke waarde wij toevoegen aan hun SaaS oplossingen en hoe we diverse problemen van deze SaaS ondernemingen en hun klanten oplossen.
Ben je nieuwsgierig en wil je meer weten over de mogelijkheden en hoe je een dergelijks samenwerking kan organiseren ? Stuur mij een bericht : kees@easylink.nl of plan een meeting in mijn agenda.
Kees van Iwaarden, CEO Easylink